Opisany powyżej przykład układu regulacji ręcznej przy bezkłowym szlifowaniu sworzni tłokowych dotyczy bardzo ważnego obecnie problemu obróbki skrawaniem, jakim jest kompensacja zużycia narzędzi. Dla zobrazowania jednak, w jaki sposób monotonna i męcząca praca człowieka może być zastąpiona regulacją automatyczną, rozpatrzmy ten sam przypadek bezkłowego szlifowania sworzni. Rysunek 34-2 przedstawia schemat urządzenia do automatycznej regulacji dosuwu tarczy prowadzącej.
Pracą tego urządzenia kieruje regulator automatyczny – elektro- stykowa głowica 1 umocowana nad pryzmą 2, w której są przesuwane od strony podtrzymki 3 przeszlifowane sworznie. Sworznie przechodzą pod końcówką 4, która przesuwając się działa na stykową dźwignię 5 podwieszoną na płaskiej sprężynie 6. Jeśli pod końcówką pomiarową 4 znajduje się sworzeń ze zwiększoną wartością średnicy, dźwignia stykowa 5 zamyka styk 7, włączając odpowiedni przekaźnik regulatora w szafie S i elektromagnes 9 oraz powTodując podsunięcie się rolki poziomego ramienia dźwigni 17 pod obracającą się krzywkę ' 18. Od tego momentu zaczyna się regulacja ustawienia tarczy prowadzącej B. Śruba 10 obraca się, przesuwając wrzeciennik 11 tarczy B po prowadnicach 12. Obrót śruby 10 jest realizowany za pomocą ślimacznicy 13, napędzanej od ślimaka 14 osadzonego na jednym wale z kołem zapadkowym 15. Koło 15 jest obracane za pomocą zapadki 16 osadzonej na wahliwej dźwigni 17. Dźwignia 17 jest wprowadzana w ruch wahadłowy krzywką 18, napędzaną od silnika 19 za pośrednictwem pary ślimakowej 20-21, kół zębatych 22- -23 i przekładni łańcuchowej 24-25. Przy jednym obrocie krzywki 18 następuje jedno podwójne wahnięcie kątowej dźwigni 17. Po zakończeniu regulacji ustawienia sworznie otrzymują prawidłowy wymiar. Przesuwając się pod końcówką pomiarową 4 rozłączają styki 5 i 7, elektromagnes 9 wyłącza się, dźwignia 26 naciska pod działaniem sprężyny górnym swym końcem na ścięcie piasty 27 i obraca dźwignię 17 w kierunku ruchu wskazówki zegara, wysuwając rolkę ze styku z krzywką 18. Dźwignia 17 przestaje się wahać, a zatem i obracać koło zapadkowe 15, wprowadzając w ruch śrubę 10.
Leave a reply