Wiertarki kadłubowe

Przykład schematu kinematycznego wiertarki kadłubowej typu WKA 40, polskiej produkcji, przedstawiono na rys. 23-2. Napęd z silnika kołnie- rzowego dwubiegowego 1 jest przekazywany przez ośmiostopniową skrzynię przekładniową 2 na wrzeciono W ii (wałki od 1 do V). Łącznie wrzeciono ma 16 prędkości obrotowych w zakresie 25-1250 obr/min. Zmiana prędkości obrotowej wrzeciona odbywa się przez przesuwanie sprzęgieł kłowych, a nie kół przesuwnych. Uzyskuje się przez to lżejszą konstrukcję skrzynki prędkości. Wadą takiego rozwiązania jest jednak stałe zazębianie się wszystkich kół zębatych.

Mechanizmy ruchu posuwowego znajdują się wewnątrz wrzeciennika 3. Napęd z wrzeciona jest przenoszony przez koła osadzone na wałku VI na przekładnię z klinem przesuwnym umieszczoną na wałkach VII i VIII. Na wałku IX znajduje się ślimak zazębiony ze ślimacznicą osadzoną na wałku X. Na tym wałku jest zamocowane koło zębate z = 24, współpracujące z uzębioną tuleją wrzeciona 4. Wrzeciono ma 6 wartości posuwów w zakresie 0,1-0,9 mm/obr. Do ręcznego przesuwu wrzeciona służy rękojeść 5 osadzona na wałku XI. Zmiana posuwu odbywa się przez obracanie rękojeści osadzonej na wałku XII, powodujące zmianę położenia klina przesuwnego. Ręczne podnoszenie lub opuszczanie wrzeciennika uzyskuje się obracając korbą wałek XIII, Podnoszenie i opuszczanie stołu 6 odbywa się przez obracanie korby 7 osadzonej na wałku XV połączonym z pionową śrubą 8 przekładni skośnych kół zębatych.


Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>