– Zaletami zamocowań pneumatycznych są:
– 1) bardzo krótki czas mocowania,
– 2) niezmienność siły mocowania i niezależność jej od wpływu robotnika,
– 3) wyeliminowanie wysiłku fizycznego robotnika podczas mocowania przedmiotu,
– 4) możliwość jednoczesnego uruchamiania wielu elementów zamoco- wujących, niezależnie od rozmieszczenia,
– 5) dogodniejsza obsługa (przy nożnym uruchamianiu urządzenia pneumatycznego robotnik ma obie ręce wolne).
Wadą zamocowań pneumatycznych jest dość złożona budowa urządzeń oraz możliwość stosowania tych zamocowań tylko na wydziałach zaopatrzonych w sieć sprężonego powietrza.
Podstawową częścią składową urządzenia pneumatycznego jest cylinder lub komora pneumatyczna. Komora pneumatyczna (rys. 30-12a) składa się z dwóch pokryw 1 i 2, między którymi jest zaciśnięta przepona 3, wykonana z tkaniny nasyconej gumą. Przez końcówkę 4 jest doprowadzane do lewej części komory sprężone powietrze, powodujące przesuw w prawo przepony i talerzyka 5 z tłoczyskiem 6. Po wypuszczeniu powietrza z komory tłoczysko z przeponą jest wycofywane do położenia wyjściowego pod działaniem sprężyn 7 i 8.
W porównaniu z cylindrami komory pneumatyczne mają szereg zalet, jak np. mniejsze wymiary, prostsza budowa, kompletna szczelność i inne. Wadą ich jest natomiast znacznie mniejszy skok tłoczyska (do 50 mm). Przesuw tłoczyska cylindra lub komory pneumatycznej uruchamia za pomocą układu dźwigni właściwe elementy mocujące.
Leave a reply